Sabtu, 11 Disember 2010

Kawin muda

Assalamualaikum
1.54pm
Khadijah College 428,Meja study

Umum sudah tahu, kahwin adalah satu fitrah kejadian semulajadi manusia. Kahwin juga satu sunnah Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW. Maka bila mana kita berkahwin, Alhamdulillah, kita sudahpun mengikut salah satu daripada sunnah Nabi. Sekarang sudah tiba pula musim cuti sekolah. Kelazimannya “asal cuti sekolah, berderet-deret kad jemputan yang diterima melalui pos atau pun email ” seakan sudah lali bila tiba musimnya. Tak keterlaluan saya katakan, asal cuti saja, ada majlis kahwin, asal kahwin saja, mesti tengah cuti (dah masa cuti saja yang ada masa, ‘time’ ni la nak kahwin pun kan?).



Apa yang saya ingin kongsikan bersama dalam entry kali ini ialah mengenai kawin di usia muda. Berapa umur yang releven untuk mendirikan rumah tangga? Bila soalan ini diajukan kepada rakan-rakan saya ( pelajar IPT ) mojiriti yang menjawab sekitar 25 tahun. Kawin di usia sebegitu bukanlah kawin muda, tetapi itu sudah menjadi kebiasaan anak-anak muda yang ingin menamatkan zaman bujang mereka kerana ketika itu masing-masing sudah stabil dari segi kewangan dan juga kematangan. Jadi, berumahtangga pada usia sekitar 25 tahun bagi saya bukanlah sesuai untuk digelar kawin muda.



video
Sekali sekala lagu-lagu nasyid sebegini menjadi hidangan telinga kami di kala sunyi selain lagu-lagu Maher Zain, Korean ,Weslife, Lady Gaga, dan lain-lain. Bak kata seorang daripada rakan saya "Aku rasa macam nak kawin je bila dengar lagu ni" Wah, besar juga impak kepada pendengar yang mendengar lagu Nur Kasih dendangan Inteam. Banyak lagi lagu-lagu lain yang menceritakan keindahan hidup berumahtangga sekali gus menarik kita untuk merasai keindahan itu. Ramai juga rakan-rakan sekolej yang telah mendirikan rumah tangga, tidak kurang juga yang telah berkahwin di bangku sekolah lagi. Jodoh pertemuan ditangan Allah, segalanya telah ditetapkan. Salah seorang pensyarah saya disini baru sahaja mendirikan rumah tangga awal tahun ini. Yang menjadi berbualan hangat apabila beliau memberitahu kami bahawa isterinya sebaya kami sahaja. Hah! 18 tahun! masa ini memang ramai yang gigit cari.hehe. Kawan sekolah saya juga ada seorang yang telah bertunang, itupun saya hanya dimaklumkan menerusi FB sahaja berikutan untuk jimat kos. Tapi kawan saya ini bertunang dengan kawan kami juga semasa di sekolah kiranya mereka sebaya. Orang tua-tuka berkata, bertunang jangan lama. Tidak lama lagi mungkin saya akan dapat rasa nasi minyak kawan saya yang pertama.



Saya selalu bayangkan yang saya akan berkahwin sebelum saya menamatkan pengajian saya di universiti. Tetapi apabila difikirkan kembali, adakah releven apa yang saya bayangkan itu? Saya berfikir kembali (mungkin sebentar tadi fikiran saya uncontrol). Mak ayah saya hantar saya keskolah kerana ingin melihat saya berjaya mencapai cita-cita saya, saya juga bersunguh-sungguh dalam setiap pekerjaan saya semata-mata untuk mencapai cita-cita, dapat memberikan yang terbaik untuk diri saya, keluarga, agama dan masyarakat(InsyaAllah). Tetapi apabila saya memikirkan tentang perkahwinan, ini bermakna saya telah mencemarkan list impian saya yang terdahulu lagi. Perkahwinan adalah impian baru yang saya impikan ini bermakna yang tidaklah sepenting impian dulu. Maka, saya kembali kepada motif dan tujuan saya melanjutkan pelajaran di IPTA. Dengan itu, saya hanrus fokus kepada perkara-perkara yang akan membawa saya untuk berjaya sahaja. saya juga ada terbaca dalam sebuah blog.

Apa kebaikan atau keburukan kahwin bini muda?
Apa kebaikannya berkahwin muda? Jadi, saya ada beberapa kebaikan kahwin muda yang saya boleh senaraikan,  antaranya ialah:
  1. Meramaikan manusia atas muka bumi atau spesifiknya membanyakkan zuriat umat Nabi Muhammad SAW. Sesungguhnya Nabi SAW bangga dengan umatnya yang ramai di hari akhirat nanti (sape tak nak jadi kebanggaan Nabi SAW kan?).
  2. Elak mendekati zina (ni memang tepat lagi jitu, yang halal dah ade, nape masih nak cari yang haram?)
  3. Mengurangkan dan menghapuskan gejala sosial (yela, sape nak marah kalau kite ‘berkepit-mepit’ ngn isteri sendiri, suke hati kami la..lalalalala)
  4. Membantu memberi ketenangan hidup yang maksima (iyela, dah ada yang tersayang di sisi, sejuk jer..)
  5. Ibadah yang berganda pahalanya dan lebih khusyu’ (tak perlu lagi risau awek akan dikebas orang..hikss)
Antara keburukan kahwin muda pula;
  1. Rumah tangga cepat bergoncang kerana kurang ilmu, kemahiran dan persediaan (lagi teruk kalau kes kahwin ‘terpakse’..adeh..).
  2. Rasa diri masih bujang (ini bahaye, sifat genetik gatalnya perlu dibendung perlahan-lahan..).
  3. ..
http://www.hafizmohd.com/kahwin-muda-antara-kebaikan-dan-keburukan/

Kaunseler saya juga sering membincang perkara yang sama berikutan ramai remaja yang sibuk berpacaran. Kawin di usia muda adalah tidak relevan mengikut sains kerana pemikiran yang masih tidak matang tambahan kedua-duanya masih muda. Mengikut satu laporan yang pernah saya baca, peratus penceraian meningkat berikutan peningkatan kawin di usia muda. Dari segi agama pula, ia adlah satu perkara yang baik(sunat muakat-sunat yang sangat dituntut) kerana mengelak maksiat dan sebagainya. Apa yang saya mahu rumusakn disini ialah, segalanya telah ditentukan oleh Allah mengenai siapa jodoh kita, bila bertemu jodoh kita dan sebgainya, yang penting, apa yang terjadi kepada kita mungkin tidak baik bagi orang lain tetapi ia adalah yang terbaik kepada kita kerana itu adalah ketentuanNya.

Wassalam

Jumaat, 10 Disember 2010

Jauh perjalanan luas pemandangan

Assalamualaikum
5.37pm
Rumah, ruang tamu


Jauh perjalanan luas pemandangan. Apa perkara pertama yang bertandang di fikiran anda sebaik sahaja membaca tajuk entry kali ini. Biar saya teka apa yang sedang ada dalam fikiran anda. Mesti anda mengatakan yang saya telah banyak berjalan dan mempunyai banyak pengalaman yang mahu dikongsi. Sebenarnya saya tidaklah seperti mana yang dinyatakan. Berjalan tidaklah jauh setakat beberapa buah negeri sahaja kalau soal pengalaman, mungkin banyak yang boleh saya kongsikan. InsyaAllah...

Pertama kali saya keluar berjalan-jalan di Kuala Lumpur bersama rakan-rakan sekelas semasa Ramadhan lepas telah membuka sedikit ruang fikiran saya untuk berfikir mengenai sikap manusia. Semasa saya berjalan melintasi sebatang jalan raya , saya terlihat sepasang suami isteri warga asing seperti bingung kenapa semua orang melintas jalan sedangkan lampu hijau untuk melintas belum menyala. Bas , kereta , lori , motosikal , semua berhenti memberi laluan. Sedangkan mereka masih terpacak di sebarang jalan sana sambil menekan-nekan butang untuk lampu melintas. Apa perasaan kita apabila ternampak pengemis? Jujur saya katakan, di tengah-tengah bandaraya KL saya hanya buat tidak tahu sahaja. Saya tidak akan pedulikan mereka walaupun terdetik di hati perasaan simpati. Saya hanya memikirkan keselamatan saya sahaja. Bayangkan semasa kita sedang menyeluk bag tangan untuk mengeluarkan beberapa ringgit untuk diberikan kepada mereka tiba-tiba kita diragut. Inilah yang bermain di fikiran saya sebenarnya. Jika di pasar malam, saya tidak akan keberatan untuk menghulur. Tetapi saya ada juga terfikir yang peragut ada di mana-mana sahaja. Tidak kira di pasar malam atau di KL. Tetapi yang saya mahu ceritakan adalah mengenai seorang ibu warga asing. Ketika saya menuruni tangga Stesen LRT Pasar Seni, saya ternampak seorang ibu warga asing berjalan bersama anaknya melintasi seorang pengemis yang duduk di tepi kaki lima. Dia menghulurkan beberapa keping duit syiling kepada anaknya untuk diberikan kepada pengemis berkenaan. Begitu juga dengan seorang ibu lagi. Otak saya ligat memikirkan sesuatu. Apa yang saya fikirkan? Berbeza sungguh dengan masyarakat kita. Jika ibu bapa membawa anak-anak mereka berjalan dan terserempak dengan pengemis atau minta sedekah untuk apa-apa badan, mereka akan mengelak. Tidak semua begitu. Saya akui ada di antara kita tidak begitu. Ini secara tidak langsung telah mengajar anak-anak untuk mengelak menghulrkan sumbangan kepada yang memerlukan. Walaupun apa yang saya katakan ini nampak simple sahaja tetapi ini sebenarnya memberi impak yang sangat besar kepada anak-anak yan semakin membesar seterusnya akan membentuk pemikiran anak-anak.



Bekas kekasih saya dulu ada pesan, kalau ada orang datang minta sedekah kalau taka mahu bagi jangan kata tak ada duit, kata ada duit tapi maaf duit ini nak guna. Maklumlah, pelajar tak pegang duit banyak. Yang saya pasti, dia kata jangan gunakan alasan tiada duit sebab suatu hari Tuhan akan tarik. Saya tidak tahu bagaimana nak explain lebih lanjut, harap anda faham. Kalau seringit dua, InsyaAllah boleh bagi. Pernah sekali terjadi kepada saya di KL Sentral. Saya didatangi seorang lelaki cina dan menunjukkan dokumen-dokumen mengenai pusat kanak-kanak istimewa yang memerlukan bantuan kewangan. Ketika itu saya berjalan-jalan disekitar KL Sentral sementara menunggu tren tiba. Niat dihati memang mahu menyumbang tetapi duit yang ada dalam tangan masa itu hanya cukup-cukup untuk tambang bas sampai ke rumah sahaja. Jadi saya bagitahu dia yang saya tiada duit. Beberapa minggu selepas itu, saya terasa seperti kekurangan duit,rasa sempit sangat. Masa itulah baru saya teringan pesan bekas kekasih saya itu. Pintu rezeki kita seperti disempitkan.



Banyak lagi pengalaman yang saya telah alami. Saya suka melihat gelagat orang dan saya akan berfikir kenapa, mengapa dan juga kesan pada masa depan. Jika perkara itu baik, InsyaAllah saya akan amalkan dan jika sebaliknya saya akan berdoa untuk dijauhkan daripada semua itu. Saya akhiri coretan kali ini dengan khalimah Alhamdulillah.

1.20am

Khamis, 9 Disember 2010

Apa yang paling dekat dengan kita dan apa pula yang telah jauh dari kita?

Assalamualaikum,

3.06pm
Khadijah College 428,Meja study



Apa yang paling dekat dengan kita dan apa pula yang semakin jauh dengan kita? Soalan ini pernah diajukan kepada saya oleh seorang rakan melalui perbualan telefon , dengan mudah dan pantas saya menjawab soalannya tanpa berfikir panjang iaitu , perkara yang paling dekat dengan kita ialah MATI dan perkara yang telah jauh daripada kita pula ialah MASA LALU.

teka-teki Ahli Suffi jarang di dengar atau di pertengahkan. Sekali sekali marilah kita menghayati
teka-teki seorang Ahli Suffi yang terkenal iaitu daripada Imam Al-Ghazali.

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan
murid-muridnya lalu beliau bertanya ( Teka Teki ) :

Imam Ghazali = " Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?"
Murid 1 = " Orang tua "
Murid 2 = " Guru "
Murid 3 = " Teman "
Murid 4 = " Kaum kerabat "
Imam Ghazali = " Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).
Imam Ghazali = " Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?"
Murid 1 = " Negeri Cina "
Murid 2 = " Bulan "
Murid 3 = " Matahari "
Murid 4 = " Bintang-bintang "
Iman Ghazali = " Semua jawaban itu benar.Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU.
Bagaimanapun kita,apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama".
Iman Ghazali = " Apa yang paling besar didunia ini ?"
Murid 1 = " Gunung "
Murid 2 = " Matahari "
Murid 3 = " Bumi "
Imam Ghazali = " Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka."
Imam Ghazali = " Apa yang paling berat didunia "
Murid 1 = " Baja "
Murid 2 = " Besi "
Murid 3 = " Gajah ! "
Imam Ghazali = " Semua itu benar,tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan
sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT
sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah."
Imam Ghazali = " Apa yang paling ringan di dunia ini ?"
Murid 1 = " Kapas"
Murid 2 = " Angin "
Murid 3 = " Debu "
Murid 4 = " Daun-daun"
Imam Ghazali = " Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat "
Imam Ghazali = " Apa yang paling tajam sekali didunia ini "
Murid-Murid dengan serentak menjawab = " Pedang "
Imam Ghazali = " Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasan saudaranya sendiri "


Saya menjawab persoalan rakan saya tadi kerana pernah mendengar cerita ini. Apa yang ingin saya catatkan di sini adalah mengenai perkara yang telah jauh daripada kita iaitu kenangan. Setiap orang mempunyai kenangan masing-masing samada pahit atau manis. Setipa orang juga ada pendapat masing-masing mengenai kenangan. Mungkin ada yang diluar sana mengatakan bahawa kenangan pahit perlu dilupakan dan hanya kennagan yang indah sahaja perlu disimpan dan diabadikan. Bagi saya, segalanya bermakna samada ianya pahit atau manis tetap perlu diingati kerana setiap yang berlaku kepada kita sebenarnya adalah proses untuk mematangkan kita. Jika tersilap,belajar daripada kesilapan. Learn from mistakes. Kita tidak akan berjaya dengan mudah, sebenarnya banyak liku yang perlu kita harungi dengan penuh kesabaran dan kesungguhan dan juga tawakal InsyaAllah kejayaan milik kita dan kejayaan itu akan menjadi lebih bermakna kerana ia sukar untuk dicapai.

Semasa menuntut di sekolah menengah, ramai di antara kita yang tidak sabar-sabar untuk menamatkan zaman persekolahan mereka termasuk juga saya. Namun, setelah kita melangkah ke alam yang lebih mencabar iaitu bergelar siswa dan siswi, mulalah bertandang perasaan rindu untuk kembali bersekolah. Segala kenangan pahit atau manis akan menyapa fikiran masing-masing. Tetapi itu semua adalah kenangan. Masa tidak dapat diputarkan kembali, kita hanya boleh mengingatinya sahaja.Masa inilah ramai yang mula mencari gambar-gambar lama untuk ditatap.Beruntungnya jika ada sahabat yang seiring sejalan bersama kita. Dari kecik hingga besar bersama.

inilah antara kenangan yang sangat indah bagi saya semasa menuntut di sekolah dahulu. Gambar ini dirakam sebaik sahaja selesai jamuan akhir tahun pelajar tingkatan 5. Kami bergamba bersama sebagai kenangan, dari kiri Al-Nurul Atiqah , Nur HIdayu , Nur Hanisah , Nur Sahliza , Nurfahara Ain dan saya. Ini adalah antara rakan sebilik saya semasa di tingkatan 5 dan antara yang terapat. Banyak kenangan bersama yang telah kami tinggalkan di sekolah itu. Banyak cerita yang dikongsi bersama mengenai keluarga , rakan-rakan dan pengalaman masing-masing. Sekarang seorang ke hulu , seorang kehilir. Masing-maisng membawa diri untuk mengejar cita-cita. Saya selalu bayangkan , satu hari secara itu sengaja saya terserempak dengan salah seorang kawan yang telah bekerjaya.


Ini pula hampir keseluruhan rakan-rakan sebilik saya. Kami mewakili bilik menyertai pertandingan bola jaring dalam Karnival Dua Penjuru. Banyak sangat kenangan. Kalau saya upload semua gamba bersama mereka mesti tiada ruang yang cukup dan catatan ini menjadi panjang.

Saya dan keluarga bergambar bersama Cikgu Saidi dan Cikgu Faridah(isteri) beserta anak mereka iaitu Putri. Gambar ini dirakam setelah saya ke sekolah untuk mengambil keputusan SPM09. Saya telah berjanji dengan Cikgu Saidi dan Cikgu Faridah untuk menghubungi mereka setelah saya menguruskan urusan mengenai keputusan SPM. Setelah saya menghubungi mereka,mereka membawa kami sekeluarga bersarapan di sebuah warung ikan bakar. Jelas terpancang keceriaan di wajah dua pendidik ini apabila mendapat tahu yang saya telah mendapat A+ dalam subjek Addition Mathematics dan Engineering Drawing beriukutan merekalah yang telah mengajar dan memberi perangsang kepada saya selama 2 tahun keberadaan saya di sekolah itu. Rotan, tawaf court takraw, berdiri di luar kelas adalah perkara yang lazim bagi saya apabila begelar pelajar mereka. Masih segar diingatan, kali pertama saya menerima tugasan LK iaitu Lattering, kami diarahkan untuk menulis lirik lagu, sajak dan biodata dalam sehelas kertas yang diedarkan tetapi mengikut garisan yang telah disediakan. Berikutan itu adalah tugasan pertama, saya dan yang lain dengan penuh konfiden melipat kertas bersaiz A3 itu dan selitkan ke dalam buku. Kelas seterusnya, kami didenda kerana melipat kertas beekenaan. Itulah kali pertama saya tawaf court takraw berhadapan blok teknik setinggi 4 tingkat. Tanpa memikirkan perasaan malu, kami(hampir satu kelas) berlalu turun dari tingkat 3 menuju ke court tersebut. Kedengan pelajar-pleajar lain bersorak melihat kami didenda. Itu semua kenangan. Terima kasih cikgu. Kerana semua inilah saya berdekat untuk menjadi yang terbaik. Walaupun saya dengan sedaya upaya berusaha untuk mendapatkan 100 markah untuk subjek LK tetapi tiada rezeki. Begitu juga dengan subjek Add Maths, mungkin infiniti jika mahu dibilang berapa kali saya dicubit Cikgu Faridah. Saya masih ingat berapa kali sahaja saya lulus subjek Add Maths sepanjang 2 tahun di sana. Pertama kali saya lulus semasa peperiksaan pertengahan tahun tingkatan 5 dengan hanya 38 markah(D) kedua semasa percubaan SPM (71-2A) dan akhirnya lulus cemerlang semasa SPM. Alhamdulillah. Ini adalah berkat tunjuk ajar mereka dan juga mengajar saya dengan penuh kesabaran. Terima kasih cikgu.


Gambar 10 orang pelajar terbaik diabadikan dan digantung di hadapan surau sebagai penyunting semangat
Anugerah Pelajar Terbaik Percubaan SPM 2009 dan Anugerah Pelajar Paling AKtif 2009

Anugerah Pelajar Terbaik dan Paling Cemerlang SPM 2009

Saya akhiri catatan saya kali ini dengan bacaan Al-Fatihah.

4.11pm

Rabu, 8 Disember 2010

Ujian Allah S.W.T adalah cabaran bagi hambaNya

Assalamualaikum
10.35pm
Khadijah College 428,Meja study

Saya menulis blog ini sebaik sahaja saya selesai menunaikan solat fardhu Isyak. Alhamdulillah, saya dapat harungi segala ujian pada hari ini dengan tenang dan lapang. Ujian yang saya maksudkan adalah ujian sebagai hamba kepada Yang Maha Mencipta. Ujian yang amat perit bagi saya pada hari ini ialah Mid Sem Exam untuk paper Maths yang berlangsung pada jam 8 malam hingga 9.30 malam. Mungkin usaha yang agak suram membuatkan saya agak kecundang untuk menghabiskan segalanya dengan sempurna. Kesilapan demi kesilapan telah saya lakukan, pertama-berlengah untuk ke dewan peperiksaan , kedua-over confident.


Allah turunkan ujian kepada hambaNya dalam pelbagai bentuk tidak kira dari segi kewangan , perhubungan , kerja dan sebagainya..
And we will surely test you with some fear, hunger and shortages of property, people and produce. But give good tidings to the steadfast. Those who, when a calamity befalls them say: "We belong to Allah and to Him we return." Upon these are prayers from their Lord and mercy and these are the rightly-guided ones”. (2:155-157)

Setelah membaca semula ayat ini ( yang telah saya gunakan untuk melengkapkan assignment Understanding Islam ) fikiran saya hanya memikirkan Allah S.W.T , yang telah menurunkan ujian itu kepada hambaNya iaitu saya dan rakan-rakan seperjuangan. Seperti yang terkandung di dalam ayat itu , Allah menguji saya dalam pelajaran disebabkan saya adalah seorang pelajar. Allah tidak akan menguji saya jika saya tidak dapat mengharunginya. Itu adalah cabaran sebagai seorang pelajar. Allah juga menguji hambaNya agar hambaNya sentiasa mengingatiNya, memohon pertolongan daripadaNya dan juga menjadikan hambaNya lebih gigit berusaha untuk menghadapi ujian yang mendatang.



Saya tidak dapat nafikan, air mata jatuh berlinangan. Terasa berat untuk meninggalkan kerusi di dewan, terasa apa yang telah saya lakukan tidak memadai untuk saya mencapai apa yang telah saya target. Agak sukar, kawan-kawan yang lain juga sama , masing-masing cuba untuk melupakan soalan tersebut dan kembali kepada aktiviti masing-masing. Kebiasaannya, bilik saya paling meriah , tetapi berlainan pula pada malam ini, KC 428 begitu suram tanpa gelak ketawa 4 sekawan. Masing-masing membawa diri. Saya melarikan diri ke beranda di tepi tingkap berhadapan bilik kami. Yang lain hanya di dalam bilik tetapi sibuk menyudahkan tugasan masing-masing. Hangat terasa apabila suara bonda tercinta saya dapat dengari dengan jelas walaupun hanya berbual di talian. Terdetik di hati mahu melupakan sahaja apa yang telah berlaku tetapi sangkaan saya meleset. Saya menahan air mata di akhir perbualan. Saya hanya memikirkan mak dan ayah dan juga masa depan. Bagaimana dengan cita-cita saya yang telah idamkan sejak kecil lagi. Segalanya terasa jauh seperti saya telah menutup pintu kejayaan saya sendiri.


Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused,wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame


Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way
AInsya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way 2x
Insya Allah3x
Insya Allah we`ll find the way
Maher Zain,InshaAllah
Sekali lagi terasa diri ini disayangi oleh Pencipta. Allah turunkan ujian dan ujian itu adalah cabaran kepada hambaNya di atas muka bumi ini yang hanya sementara untuk mencari bekalan di Akhirat kelak. Syukur..Alhamdulillah...
Terima kasih daun keladi, Kalau sudi bacalah lagi..
InsyaAllah yang baik datangnya daripada Allah S.W.T dan yang buruk itu adalah kelemahan daripada diri saya sendiri..Semoga catatan ini memberi seribu manfaat kepada anda dan juga saya sendiri.
11.37

Halaman

Kawin muda

Assalamualaikum
1.54pm
Khadijah College 428,Meja study

Umum sudah tahu, kahwin adalah satu fitrah kejadian semulajadi manusia. Kahwin juga satu sunnah Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW. Maka bila mana kita berkahwin, Alhamdulillah, kita sudahpun mengikut salah satu daripada sunnah Nabi. Sekarang sudah tiba pula musim cuti sekolah. Kelazimannya “asal cuti sekolah, berderet-deret kad jemputan yang diterima melalui pos atau pun email ” seakan sudah lali bila tiba musimnya. Tak keterlaluan saya katakan, asal cuti saja, ada majlis kahwin, asal kahwin saja, mesti tengah cuti (dah masa cuti saja yang ada masa, ‘time’ ni la nak kahwin pun kan?).



Apa yang saya ingin kongsikan bersama dalam entry kali ini ialah mengenai kawin di usia muda. Berapa umur yang releven untuk mendirikan rumah tangga? Bila soalan ini diajukan kepada rakan-rakan saya ( pelajar IPT ) mojiriti yang menjawab sekitar 25 tahun. Kawin di usia sebegitu bukanlah kawin muda, tetapi itu sudah menjadi kebiasaan anak-anak muda yang ingin menamatkan zaman bujang mereka kerana ketika itu masing-masing sudah stabil dari segi kewangan dan juga kematangan. Jadi, berumahtangga pada usia sekitar 25 tahun bagi saya bukanlah sesuai untuk digelar kawin muda.



video
Sekali sekala lagu-lagu nasyid sebegini menjadi hidangan telinga kami di kala sunyi selain lagu-lagu Maher Zain, Korean ,Weslife, Lady Gaga, dan lain-lain. Bak kata seorang daripada rakan saya "Aku rasa macam nak kawin je bila dengar lagu ni" Wah, besar juga impak kepada pendengar yang mendengar lagu Nur Kasih dendangan Inteam. Banyak lagi lagu-lagu lain yang menceritakan keindahan hidup berumahtangga sekali gus menarik kita untuk merasai keindahan itu. Ramai juga rakan-rakan sekolej yang telah mendirikan rumah tangga, tidak kurang juga yang telah berkahwin di bangku sekolah lagi. Jodoh pertemuan ditangan Allah, segalanya telah ditetapkan. Salah seorang pensyarah saya disini baru sahaja mendirikan rumah tangga awal tahun ini. Yang menjadi berbualan hangat apabila beliau memberitahu kami bahawa isterinya sebaya kami sahaja. Hah! 18 tahun! masa ini memang ramai yang gigit cari.hehe. Kawan sekolah saya juga ada seorang yang telah bertunang, itupun saya hanya dimaklumkan menerusi FB sahaja berikutan untuk jimat kos. Tapi kawan saya ini bertunang dengan kawan kami juga semasa di sekolah kiranya mereka sebaya. Orang tua-tuka berkata, bertunang jangan lama. Tidak lama lagi mungkin saya akan dapat rasa nasi minyak kawan saya yang pertama.



Saya selalu bayangkan yang saya akan berkahwin sebelum saya menamatkan pengajian saya di universiti. Tetapi apabila difikirkan kembali, adakah releven apa yang saya bayangkan itu? Saya berfikir kembali (mungkin sebentar tadi fikiran saya uncontrol). Mak ayah saya hantar saya keskolah kerana ingin melihat saya berjaya mencapai cita-cita saya, saya juga bersunguh-sungguh dalam setiap pekerjaan saya semata-mata untuk mencapai cita-cita, dapat memberikan yang terbaik untuk diri saya, keluarga, agama dan masyarakat(InsyaAllah). Tetapi apabila saya memikirkan tentang perkahwinan, ini bermakna saya telah mencemarkan list impian saya yang terdahulu lagi. Perkahwinan adalah impian baru yang saya impikan ini bermakna yang tidaklah sepenting impian dulu. Maka, saya kembali kepada motif dan tujuan saya melanjutkan pelajaran di IPTA. Dengan itu, saya hanrus fokus kepada perkara-perkara yang akan membawa saya untuk berjaya sahaja. saya juga ada terbaca dalam sebuah blog.

Apa kebaikan atau keburukan kahwin bini muda?
Apa kebaikannya berkahwin muda? Jadi, saya ada beberapa kebaikan kahwin muda yang saya boleh senaraikan,  antaranya ialah:
  1. Meramaikan manusia atas muka bumi atau spesifiknya membanyakkan zuriat umat Nabi Muhammad SAW. Sesungguhnya Nabi SAW bangga dengan umatnya yang ramai di hari akhirat nanti (sape tak nak jadi kebanggaan Nabi SAW kan?).
  2. Elak mendekati zina (ni memang tepat lagi jitu, yang halal dah ade, nape masih nak cari yang haram?)
  3. Mengurangkan dan menghapuskan gejala sosial (yela, sape nak marah kalau kite ‘berkepit-mepit’ ngn isteri sendiri, suke hati kami la..lalalalala)
  4. Membantu memberi ketenangan hidup yang maksima (iyela, dah ada yang tersayang di sisi, sejuk jer..)
  5. Ibadah yang berganda pahalanya dan lebih khusyu’ (tak perlu lagi risau awek akan dikebas orang..hikss)
Antara keburukan kahwin muda pula;
  1. Rumah tangga cepat bergoncang kerana kurang ilmu, kemahiran dan persediaan (lagi teruk kalau kes kahwin ‘terpakse’..adeh..).
  2. Rasa diri masih bujang (ini bahaye, sifat genetik gatalnya perlu dibendung perlahan-lahan..).
  3. ..
http://www.hafizmohd.com/kahwin-muda-antara-kebaikan-dan-keburukan/

Kaunseler saya juga sering membincang perkara yang sama berikutan ramai remaja yang sibuk berpacaran. Kawin di usia muda adalah tidak relevan mengikut sains kerana pemikiran yang masih tidak matang tambahan kedua-duanya masih muda. Mengikut satu laporan yang pernah saya baca, peratus penceraian meningkat berikutan peningkatan kawin di usia muda. Dari segi agama pula, ia adlah satu perkara yang baik(sunat muakat-sunat yang sangat dituntut) kerana mengelak maksiat dan sebagainya. Apa yang saya mahu rumusakn disini ialah, segalanya telah ditentukan oleh Allah mengenai siapa jodoh kita, bila bertemu jodoh kita dan sebgainya, yang penting, apa yang terjadi kepada kita mungkin tidak baik bagi orang lain tetapi ia adalah yang terbaik kepada kita kerana itu adalah ketentuanNya.

Wassalam

Jauh perjalanan luas pemandangan

Assalamualaikum
5.37pm
Rumah, ruang tamu


Jauh perjalanan luas pemandangan. Apa perkara pertama yang bertandang di fikiran anda sebaik sahaja membaca tajuk entry kali ini. Biar saya teka apa yang sedang ada dalam fikiran anda. Mesti anda mengatakan yang saya telah banyak berjalan dan mempunyai banyak pengalaman yang mahu dikongsi. Sebenarnya saya tidaklah seperti mana yang dinyatakan. Berjalan tidaklah jauh setakat beberapa buah negeri sahaja kalau soal pengalaman, mungkin banyak yang boleh saya kongsikan. InsyaAllah...

Pertama kali saya keluar berjalan-jalan di Kuala Lumpur bersama rakan-rakan sekelas semasa Ramadhan lepas telah membuka sedikit ruang fikiran saya untuk berfikir mengenai sikap manusia. Semasa saya berjalan melintasi sebatang jalan raya , saya terlihat sepasang suami isteri warga asing seperti bingung kenapa semua orang melintas jalan sedangkan lampu hijau untuk melintas belum menyala. Bas , kereta , lori , motosikal , semua berhenti memberi laluan. Sedangkan mereka masih terpacak di sebarang jalan sana sambil menekan-nekan butang untuk lampu melintas. Apa perasaan kita apabila ternampak pengemis? Jujur saya katakan, di tengah-tengah bandaraya KL saya hanya buat tidak tahu sahaja. Saya tidak akan pedulikan mereka walaupun terdetik di hati perasaan simpati. Saya hanya memikirkan keselamatan saya sahaja. Bayangkan semasa kita sedang menyeluk bag tangan untuk mengeluarkan beberapa ringgit untuk diberikan kepada mereka tiba-tiba kita diragut. Inilah yang bermain di fikiran saya sebenarnya. Jika di pasar malam, saya tidak akan keberatan untuk menghulur. Tetapi saya ada juga terfikir yang peragut ada di mana-mana sahaja. Tidak kira di pasar malam atau di KL. Tetapi yang saya mahu ceritakan adalah mengenai seorang ibu warga asing. Ketika saya menuruni tangga Stesen LRT Pasar Seni, saya ternampak seorang ibu warga asing berjalan bersama anaknya melintasi seorang pengemis yang duduk di tepi kaki lima. Dia menghulurkan beberapa keping duit syiling kepada anaknya untuk diberikan kepada pengemis berkenaan. Begitu juga dengan seorang ibu lagi. Otak saya ligat memikirkan sesuatu. Apa yang saya fikirkan? Berbeza sungguh dengan masyarakat kita. Jika ibu bapa membawa anak-anak mereka berjalan dan terserempak dengan pengemis atau minta sedekah untuk apa-apa badan, mereka akan mengelak. Tidak semua begitu. Saya akui ada di antara kita tidak begitu. Ini secara tidak langsung telah mengajar anak-anak untuk mengelak menghulrkan sumbangan kepada yang memerlukan. Walaupun apa yang saya katakan ini nampak simple sahaja tetapi ini sebenarnya memberi impak yang sangat besar kepada anak-anak yan semakin membesar seterusnya akan membentuk pemikiran anak-anak.



Bekas kekasih saya dulu ada pesan, kalau ada orang datang minta sedekah kalau taka mahu bagi jangan kata tak ada duit, kata ada duit tapi maaf duit ini nak guna. Maklumlah, pelajar tak pegang duit banyak. Yang saya pasti, dia kata jangan gunakan alasan tiada duit sebab suatu hari Tuhan akan tarik. Saya tidak tahu bagaimana nak explain lebih lanjut, harap anda faham. Kalau seringit dua, InsyaAllah boleh bagi. Pernah sekali terjadi kepada saya di KL Sentral. Saya didatangi seorang lelaki cina dan menunjukkan dokumen-dokumen mengenai pusat kanak-kanak istimewa yang memerlukan bantuan kewangan. Ketika itu saya berjalan-jalan disekitar KL Sentral sementara menunggu tren tiba. Niat dihati memang mahu menyumbang tetapi duit yang ada dalam tangan masa itu hanya cukup-cukup untuk tambang bas sampai ke rumah sahaja. Jadi saya bagitahu dia yang saya tiada duit. Beberapa minggu selepas itu, saya terasa seperti kekurangan duit,rasa sempit sangat. Masa itulah baru saya teringan pesan bekas kekasih saya itu. Pintu rezeki kita seperti disempitkan.



Banyak lagi pengalaman yang saya telah alami. Saya suka melihat gelagat orang dan saya akan berfikir kenapa, mengapa dan juga kesan pada masa depan. Jika perkara itu baik, InsyaAllah saya akan amalkan dan jika sebaliknya saya akan berdoa untuk dijauhkan daripada semua itu. Saya akhiri coretan kali ini dengan khalimah Alhamdulillah.

1.20am

Apa yang paling dekat dengan kita dan apa pula yang telah jauh dari kita?

Assalamualaikum,

3.06pm
Khadijah College 428,Meja study



Apa yang paling dekat dengan kita dan apa pula yang semakin jauh dengan kita? Soalan ini pernah diajukan kepada saya oleh seorang rakan melalui perbualan telefon , dengan mudah dan pantas saya menjawab soalannya tanpa berfikir panjang iaitu , perkara yang paling dekat dengan kita ialah MATI dan perkara yang telah jauh daripada kita pula ialah MASA LALU.

teka-teki Ahli Suffi jarang di dengar atau di pertengahkan. Sekali sekali marilah kita menghayati
teka-teki seorang Ahli Suffi yang terkenal iaitu daripada Imam Al-Ghazali.

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan
murid-muridnya lalu beliau bertanya ( Teka Teki ) :

Imam Ghazali = " Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?"
Murid 1 = " Orang tua "
Murid 2 = " Guru "
Murid 3 = " Teman "
Murid 4 = " Kaum kerabat "
Imam Ghazali = " Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).
Imam Ghazali = " Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?"
Murid 1 = " Negeri Cina "
Murid 2 = " Bulan "
Murid 3 = " Matahari "
Murid 4 = " Bintang-bintang "
Iman Ghazali = " Semua jawaban itu benar.Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU.
Bagaimanapun kita,apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama".
Iman Ghazali = " Apa yang paling besar didunia ini ?"
Murid 1 = " Gunung "
Murid 2 = " Matahari "
Murid 3 = " Bumi "
Imam Ghazali = " Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka."
Imam Ghazali = " Apa yang paling berat didunia "
Murid 1 = " Baja "
Murid 2 = " Besi "
Murid 3 = " Gajah ! "
Imam Ghazali = " Semua itu benar,tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan
sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT
sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah."
Imam Ghazali = " Apa yang paling ringan di dunia ini ?"
Murid 1 = " Kapas"
Murid 2 = " Angin "
Murid 3 = " Debu "
Murid 4 = " Daun-daun"
Imam Ghazali = " Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat "
Imam Ghazali = " Apa yang paling tajam sekali didunia ini "
Murid-Murid dengan serentak menjawab = " Pedang "
Imam Ghazali = " Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasan saudaranya sendiri "


Saya menjawab persoalan rakan saya tadi kerana pernah mendengar cerita ini. Apa yang ingin saya catatkan di sini adalah mengenai perkara yang telah jauh daripada kita iaitu kenangan. Setiap orang mempunyai kenangan masing-masing samada pahit atau manis. Setipa orang juga ada pendapat masing-masing mengenai kenangan. Mungkin ada yang diluar sana mengatakan bahawa kenangan pahit perlu dilupakan dan hanya kennagan yang indah sahaja perlu disimpan dan diabadikan. Bagi saya, segalanya bermakna samada ianya pahit atau manis tetap perlu diingati kerana setiap yang berlaku kepada kita sebenarnya adalah proses untuk mematangkan kita. Jika tersilap,belajar daripada kesilapan. Learn from mistakes. Kita tidak akan berjaya dengan mudah, sebenarnya banyak liku yang perlu kita harungi dengan penuh kesabaran dan kesungguhan dan juga tawakal InsyaAllah kejayaan milik kita dan kejayaan itu akan menjadi lebih bermakna kerana ia sukar untuk dicapai.

Semasa menuntut di sekolah menengah, ramai di antara kita yang tidak sabar-sabar untuk menamatkan zaman persekolahan mereka termasuk juga saya. Namun, setelah kita melangkah ke alam yang lebih mencabar iaitu bergelar siswa dan siswi, mulalah bertandang perasaan rindu untuk kembali bersekolah. Segala kenangan pahit atau manis akan menyapa fikiran masing-masing. Tetapi itu semua adalah kenangan. Masa tidak dapat diputarkan kembali, kita hanya boleh mengingatinya sahaja.Masa inilah ramai yang mula mencari gambar-gambar lama untuk ditatap.Beruntungnya jika ada sahabat yang seiring sejalan bersama kita. Dari kecik hingga besar bersama.

inilah antara kenangan yang sangat indah bagi saya semasa menuntut di sekolah dahulu. Gambar ini dirakam sebaik sahaja selesai jamuan akhir tahun pelajar tingkatan 5. Kami bergamba bersama sebagai kenangan, dari kiri Al-Nurul Atiqah , Nur HIdayu , Nur Hanisah , Nur Sahliza , Nurfahara Ain dan saya. Ini adalah antara rakan sebilik saya semasa di tingkatan 5 dan antara yang terapat. Banyak kenangan bersama yang telah kami tinggalkan di sekolah itu. Banyak cerita yang dikongsi bersama mengenai keluarga , rakan-rakan dan pengalaman masing-masing. Sekarang seorang ke hulu , seorang kehilir. Masing-maisng membawa diri untuk mengejar cita-cita. Saya selalu bayangkan , satu hari secara itu sengaja saya terserempak dengan salah seorang kawan yang telah bekerjaya.


Ini pula hampir keseluruhan rakan-rakan sebilik saya. Kami mewakili bilik menyertai pertandingan bola jaring dalam Karnival Dua Penjuru. Banyak sangat kenangan. Kalau saya upload semua gamba bersama mereka mesti tiada ruang yang cukup dan catatan ini menjadi panjang.

Saya dan keluarga bergambar bersama Cikgu Saidi dan Cikgu Faridah(isteri) beserta anak mereka iaitu Putri. Gambar ini dirakam setelah saya ke sekolah untuk mengambil keputusan SPM09. Saya telah berjanji dengan Cikgu Saidi dan Cikgu Faridah untuk menghubungi mereka setelah saya menguruskan urusan mengenai keputusan SPM. Setelah saya menghubungi mereka,mereka membawa kami sekeluarga bersarapan di sebuah warung ikan bakar. Jelas terpancang keceriaan di wajah dua pendidik ini apabila mendapat tahu yang saya telah mendapat A+ dalam subjek Addition Mathematics dan Engineering Drawing beriukutan merekalah yang telah mengajar dan memberi perangsang kepada saya selama 2 tahun keberadaan saya di sekolah itu. Rotan, tawaf court takraw, berdiri di luar kelas adalah perkara yang lazim bagi saya apabila begelar pelajar mereka. Masih segar diingatan, kali pertama saya menerima tugasan LK iaitu Lattering, kami diarahkan untuk menulis lirik lagu, sajak dan biodata dalam sehelas kertas yang diedarkan tetapi mengikut garisan yang telah disediakan. Berikutan itu adalah tugasan pertama, saya dan yang lain dengan penuh konfiden melipat kertas bersaiz A3 itu dan selitkan ke dalam buku. Kelas seterusnya, kami didenda kerana melipat kertas beekenaan. Itulah kali pertama saya tawaf court takraw berhadapan blok teknik setinggi 4 tingkat. Tanpa memikirkan perasaan malu, kami(hampir satu kelas) berlalu turun dari tingkat 3 menuju ke court tersebut. Kedengan pelajar-pleajar lain bersorak melihat kami didenda. Itu semua kenangan. Terima kasih cikgu. Kerana semua inilah saya berdekat untuk menjadi yang terbaik. Walaupun saya dengan sedaya upaya berusaha untuk mendapatkan 100 markah untuk subjek LK tetapi tiada rezeki. Begitu juga dengan subjek Add Maths, mungkin infiniti jika mahu dibilang berapa kali saya dicubit Cikgu Faridah. Saya masih ingat berapa kali sahaja saya lulus subjek Add Maths sepanjang 2 tahun di sana. Pertama kali saya lulus semasa peperiksaan pertengahan tahun tingkatan 5 dengan hanya 38 markah(D) kedua semasa percubaan SPM (71-2A) dan akhirnya lulus cemerlang semasa SPM. Alhamdulillah. Ini adalah berkat tunjuk ajar mereka dan juga mengajar saya dengan penuh kesabaran. Terima kasih cikgu.


Gambar 10 orang pelajar terbaik diabadikan dan digantung di hadapan surau sebagai penyunting semangat
Anugerah Pelajar Terbaik Percubaan SPM 2009 dan Anugerah Pelajar Paling AKtif 2009

Anugerah Pelajar Terbaik dan Paling Cemerlang SPM 2009

Saya akhiri catatan saya kali ini dengan bacaan Al-Fatihah.

4.11pm

Ujian Allah S.W.T adalah cabaran bagi hambaNya

Assalamualaikum
10.35pm
Khadijah College 428,Meja study

Saya menulis blog ini sebaik sahaja saya selesai menunaikan solat fardhu Isyak. Alhamdulillah, saya dapat harungi segala ujian pada hari ini dengan tenang dan lapang. Ujian yang saya maksudkan adalah ujian sebagai hamba kepada Yang Maha Mencipta. Ujian yang amat perit bagi saya pada hari ini ialah Mid Sem Exam untuk paper Maths yang berlangsung pada jam 8 malam hingga 9.30 malam. Mungkin usaha yang agak suram membuatkan saya agak kecundang untuk menghabiskan segalanya dengan sempurna. Kesilapan demi kesilapan telah saya lakukan, pertama-berlengah untuk ke dewan peperiksaan , kedua-over confident.


Allah turunkan ujian kepada hambaNya dalam pelbagai bentuk tidak kira dari segi kewangan , perhubungan , kerja dan sebagainya..
And we will surely test you with some fear, hunger and shortages of property, people and produce. But give good tidings to the steadfast. Those who, when a calamity befalls them say: "We belong to Allah and to Him we return." Upon these are prayers from their Lord and mercy and these are the rightly-guided ones”. (2:155-157)

Setelah membaca semula ayat ini ( yang telah saya gunakan untuk melengkapkan assignment Understanding Islam ) fikiran saya hanya memikirkan Allah S.W.T , yang telah menurunkan ujian itu kepada hambaNya iaitu saya dan rakan-rakan seperjuangan. Seperti yang terkandung di dalam ayat itu , Allah menguji saya dalam pelajaran disebabkan saya adalah seorang pelajar. Allah tidak akan menguji saya jika saya tidak dapat mengharunginya. Itu adalah cabaran sebagai seorang pelajar. Allah juga menguji hambaNya agar hambaNya sentiasa mengingatiNya, memohon pertolongan daripadaNya dan juga menjadikan hambaNya lebih gigit berusaha untuk menghadapi ujian yang mendatang.



Saya tidak dapat nafikan, air mata jatuh berlinangan. Terasa berat untuk meninggalkan kerusi di dewan, terasa apa yang telah saya lakukan tidak memadai untuk saya mencapai apa yang telah saya target. Agak sukar, kawan-kawan yang lain juga sama , masing-masing cuba untuk melupakan soalan tersebut dan kembali kepada aktiviti masing-masing. Kebiasaannya, bilik saya paling meriah , tetapi berlainan pula pada malam ini, KC 428 begitu suram tanpa gelak ketawa 4 sekawan. Masing-masing membawa diri. Saya melarikan diri ke beranda di tepi tingkap berhadapan bilik kami. Yang lain hanya di dalam bilik tetapi sibuk menyudahkan tugasan masing-masing. Hangat terasa apabila suara bonda tercinta saya dapat dengari dengan jelas walaupun hanya berbual di talian. Terdetik di hati mahu melupakan sahaja apa yang telah berlaku tetapi sangkaan saya meleset. Saya menahan air mata di akhir perbualan. Saya hanya memikirkan mak dan ayah dan juga masa depan. Bagaimana dengan cita-cita saya yang telah idamkan sejak kecil lagi. Segalanya terasa jauh seperti saya telah menutup pintu kejayaan saya sendiri.


Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused,wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame


Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way
AInsya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way 2x
Insya Allah3x
Insya Allah we`ll find the way
Maher Zain,InshaAllah
Sekali lagi terasa diri ini disayangi oleh Pencipta. Allah turunkan ujian dan ujian itu adalah cabaran kepada hambaNya di atas muka bumi ini yang hanya sementara untuk mencari bekalan di Akhirat kelak. Syukur..Alhamdulillah...
Terima kasih daun keladi, Kalau sudi bacalah lagi..
InsyaAllah yang baik datangnya daripada Allah S.W.T dan yang buruk itu adalah kelemahan daripada diri saya sendiri..Semoga catatan ini memberi seribu manfaat kepada anda dan juga saya sendiri.
11.37